Strona główna »
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Jeśli Twoje dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności, możesz ubiegać się o wydanie opinii
o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Dzięki temu będziesz mógł korzystać z usług
naszej poradni za darmo. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.
kontaktu).
Czym jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
Wczesne wspomaganie rozwoju to wielospecjalistyczna, kompleksowa i ciągła pomoc dzieciom
z różnymi niepełnosprawnościami w wieku od 0 do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły
podstawowej w celu stymulowania ich rozwoju.
Zajęcia w ramach WWRD mogą obejmować m.in. usprawnianie słuchu, wzroku, stymulację
wielozmysłową, usprawnianie ruchowe, rozwój mowy lub innych sposobów komunikowania się,
umiejętność samoobsługi i funkcjonowania społecznego w grupie.
Każdemu dziecku przysługuje indywidualny program wczesnego wspomagania opracowany przez
zespół specjalistów. Szczególną uwagę zwraca się, aby był on zgodny z możliwościami i potrzebami
dziecka. Program ten jest wspólnie z rodzicami realizowany i oceniany w trakcie prowadzonej terapii.
W razie potrzeby specjaliści zmieniają go w taki sposób, aby był on jak najlepiej dostosowany do
aktualnego poziomu rozwoju dziecka. Rodzice otrzymują porady, wsparcie oraz instruktaż w zakresie
właściwego postępowania z dzieckiem.
* Skierowanie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania wydaje organ prowadzący placówkę na podstawie wniosku rodziców i opinii wydanej przez instytucję stwierdzającą konieczność prowadzenia takich zajęć.
Zespół specjalistów na podstawie wyników badań diagnostycznych oraz posiadanej dokumentacji
wydaje opinię o potrzebie (lub nie) WWR i zalecenia do pracy terapeutycznej z dzieckiem i rodzicami.
Dzieci posiadające orzeczenie o niepełnosprawności lub o potrzebie kształcenia specjalnego mogą
uzyskać opinię o potrzebie WWR na podstawie posiadanego już orzeczenia.
- zwiększenie szans rozwojowych dzieci z deficytami rozwoju
- wzrost kompetencji intelektualnych, społecznych i emocjonalnych dzieci
- wzrost zaangażowania rodziców w edukację wspierającą dziecko
- wspieranie rodziców w realizacji działań edukacyjno-wychowawczych
-
rozwój motoryczny, stymulacja polisensoryczna, rozwój mowy i języka, orientacja i poruszanie
się w przestrzeni, usprawnianie widzenia i słuchu, umiejętność samoobsługi i funkcjonowania w
środowisku,
-
pomoc w stosunku do rodziców: wsparcie w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawnego dziecka,
rozpoznawanie jego zachowań i ich odpowiedniej interpretacji oraz prawidłowej reakcji na nie,
instruktaż i poradnictwo w zakresie działań rewalidacyjnych, informowanie o potrzebie wyposażenia
dziecka w niezbędny sprzęt, pomoce i inne przedmioty.
-
Zajęcia wczesnego wspomagania prowadzą specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do
rodzaju niepełnosprawności dziecka (psycholog, logopeda, rehabilitant, pedagog, surdopedagog,
oligofrenopedagog, inni), którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Pracę zespołu koordynuje
dyrektor placówki.
-
wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się od momentu wykrycia niepełnosprawności do
podjęcia przez dziecko nauki w szkole,
-
dziecko, które ma opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, w chwili pójścia do przedszkola,
może otrzymać z poradni psychologiczno-pedagogicznej orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego,
-
dziecko, które ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego organizowanego w przedszkolu
powinno również otrzymać opinie o potrzebie wczesnego wspomagania.
- niepełnosprawność intelektualna;
- sprzężona niepełnosprawność;
- opóźnienie rozwoju psychoruchowego;
- zaburzenia słuchu;
- zaburzenia wzroku;
- zaburzenia rozwoju mowy;
- zaburzenia emocjonalne;
- autyzm wczesnodziecięcy;
- mózgowe porażenie dziecięce;
- zespół ADHD.
-
Dziecko może być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju, jeśli posiada opinię o
potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydaną przez zespół opiniujący z niepublicznej
poradni psychologiczno- pedagogicznej lub zespół orzekający z publicznej poradni psychologiczno-
pedagogicznej.
- Do naszej poradni można zgłosić się z opinią o potrzebie WWR z innej placówki.
- Możliwe jest także staranie się o taką opinię w naszej Poradni.
- Konieczne jest dostarczenie do naszej poradni przez rodziców lub prawnych opiekunów następujących dokumentów:
- zaświadczenie lekarskie na specjalnym druku (można znaleźć w dziale "Pliki do pobrania")
- opinię przedszkola, jeżeli dziecko uczęszcza
- wniosek rodziców o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (można znaleźć wdziale "Pliki do pobrania")
*Wybrane przepisy prawa dotyczące Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.