Strona główna » Inne metody » Kinezjologia Edukacyjna

Kinezjologia Edukacyjna

Kinezjologia Edukacyjna, której twórcą jest Paul Dennison to metoda wspomagająca naturalny rozwój człowieka bez względu na wiek. Polega na wykorzystaniu prostych ćwiczeń fizycznych, które integrują ciało i umysł.

W jakim celu stosuje się tą metodę?

Na czym polega Kinezjologia Edukacyjna?

Zajęcia z Kinezjologii Edukacyjnej

Jest to systematyczne stosowanie odpowiednich ćwiczeń, które mają na celu pobudzić różne obszary mózgu, polepszyć koncentrację czy regulować emocje. Odnoszą się do koordynacji ruchowej całego ciała. Koordynacji zmysłów słuchu, wzroku, równowagi, planowania ruchu i poruszania się w przestrzeni, umiejętności przewidywania i myślenia. Ćwiczenia te integrują pracę centralnego układu nerwowego, a także wpływają na polepszenie procesu uczenia się i zwiększenia równowagi emocjonalnej.

Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka to nie tylko gimnastyka, harce na placu zabaw, jazda na rowerku czy bieganie. Dzieci, które już od pierwszych dni swojego życia przebywają w środowisku umożliwiającym im pełną swobodę ruchów, lepiej się rozwijają, a gdy są starsze, mają lepszą koordynację ruchową, łatwiej jest im się skoncentrować, sprawniej myślą i szybciej się uczą. Bardzo ważne jest, by dziecko mogło swobodnie uczestniczyć we wszystkich etapach rozwoju chodzenia: od pierwszych ruchów rączek i nóżek w brzuchu mamy i po przyjściu na świat przez pełzanie i raczkowanie do chodzenia w postawie wyprostowanej, a właściwie biegania, gdyż maluch, kiedy tylko opanuje kilka samodzielnych kroków, zaczyna biegać, ogromnie się z tego ciesząc. Ważne jest również, by to dzieci, nie dorośli, decydowały o tym, jak długo powinien trwać każdy z tych etapów. Ludzie potrzebują ruchu w każdym wieku, ale w okresie od urodzenia do sześciu, siedmiu lat powinno być jak najwięcej stymulacji ruchowej. W tym okresie w mózgach dzieci dokonuje się prawdziwa eksplozja połączeń między komórkami nerwowymi, budująca sieć neuronalną. Możliwość wykonywania swobodnych ruchów stymuluje komórki nerwowe do tworzenia większej ilości połączeń między neuronami oraz do ich utrwalania. Już najzwyklejsze machanie rączką sprawia, że od niej oraz od oka płyną do mózgu dwie informacje o wykonanym i zaobserwowanym ruchu. U małych dzieci informacje przechodzą wolno i niesprawnie, gdyż połączenia między komórkami nerwowymi, po których wędrują sygnały, są bardzo słabe albo dopiero się tworzą. Komórki nerwowe nie mają jeszcze szczelnej pierzynki mielinowej, która zapewnia szybki przepływ informacji. Ale im częściej dziecko będzie machać rączką, tym szybciej ta wyboista, czasami zacierająca się ścieżka zacznie zmieniać się w sprawną superszybką autostradę, po której będą przemykać informacje o otaczającym nas świecie. Carla Hannaford, neurofizjolog i wieloletni pedagog, stwierdza, że ruch fizyczny od wczesnego niemowlęctwa poprzez całe życie odgrywa ważną rolę w tworzeniu sieci komórek nerwowych, które stanowią fizjologiczną istotę uczenia się. Zaniedbywanie aktywności ruchowej u noworodków i niemowląt może przyczynić się do późniejszych trudności w czytaniu i pisaniu czy kłopotów z koncentracją i pamięcią.

Katarzyna Rojkowska. Powyższy fragment pochodzi z książki "Naucz małe dziecko czytać", która ukazała się właśnie nakładem Wydawnictwa "Ravi".

Ponaj naszą kadrę. W Centrum Progres zajęcia prowadzą dyplomowani, doświadczeni specjaliści.
więcej
Multimedia

Zbiór udostępnionych w witrynie, podzielonych na kategorie filmów - w jednym miejscu.

więcej ...
Cennik

Cennik terapii wykonywanych w Centrum Progres.

więcej ...
Galeria

Zobacz wnętrze naszej poradni, jak wyglądają zajęcia oraz uzyskane certyfikaty

więcej ...